torsdag den 18. februar 2016

Hvordan bruger du inch

Hjælp, jeg har fundet et flot mønster på internettet. Men det er med inch. Hvad gør jeg, når jeg ikke kan finde ud af det med inch?

Du tænker måske, det kan jeg ikke finde ud af og dropper det. Næste gang du suser rundt på facebook, pinterest eller blogland - så sker det samme. Du finder et flot mønster og det er med inch-mål.
Det er jo fordi Danmark er et lille land og selv om, der er andre lande som anvender cm, så er der altså mange flere af de "andre". Dem som bruger inch.

Måske har du været i en situation, som den jeg beskriver ovenfor. Det vil jeg gerne hjælpe dig med. Det er da super ærgerligt at misse et flot mønster, som måske endda er gratis - bare fordi det er opgivet med mål i inch.
Du skal blot lære en smule om, hvordan en inch er bygget op, så kan du også sy med inch.
Lyder det ikke dejligt?

Du skal ikke være nervøs og smutte væk herfra endnu. Det er enkelt og nemt at gå til, når bare du lige har set "fidusen".
Begynd med at kigge på "målebåndet" her. Det viser en inch. Stille og roligt læser du nu videre, så forsvinder alt det svære omkring det at forstå inch. Og du er snart klar til alle de flotte mønstre med inchmål.

Kilde: Wikipedia

Du kender danske cm, en centimeter kan deles op i tiende-dele. Ti milimeter er lig med en cm. 0,1 og 0,2 og så videre. Det var ikke svært, vel. Dejlig nemt med tiende-dele og det kender du.

Når du skal til at forstå inch, skal du glemme forskrækkelsen og tænke: "Det er bare et mål". Værre er det ikke.
Jeg forklarer dig lige, hvordan en inch er skruet sammen. Brug billedet ovenover til at forstå, hvad jeg skriver om inch.

En inch kan deles op ottende-dele. 1/8, 1/4 (2/8), 3/8, 1/2 (4/8), 5/8, 3/4 (6/8), 7/8 og så 1 inch.
Og så kan den yderligere deles op i 16-dele. Ligesom når vi har 0,55 millimeter. En decimal mere.
1/8 og så 1/4. Hvad er nu det? Jo 2/8 kan forkortes til 1/4. Matematikken dæmrer måske nu. Derfor bliver 4/8 også til 1/2 og 6/8 til 3/4.

Så næste gang du ser et lækkert mønster med inch, så spring ud i det. Sig "Pyt, det er bare ottende-dele.
Nu forstår du inch, det er jeg sikker på. Men der lige noget, du skal have styr på, inden du skal i gang med dit måske første inch-projekt.

Det er absolut nødvendigt med en lineal med inch mål på. Kan jeg ikke bare bruge min cm-lineal og regne om? Tænker du måske nu.
Creative Grids hos BaliQuilt

Og NEJ. Det kan du ikke. Det duer ikke at regne om. En inch er 2,54 cm.
Du kan allerede med det tal sige dig selv, at det bliver noget rod at regne med ottende-dele omregnet til cm. Det vil helt u-undgåeligt give dig mange ærgrelser over patchwork-dele, som ikke passer sammen.

Forestil dig, du skal sy en quilt med fx 20 blokke i. Hver blok består af måske ti dele. Ikke utænkeligt, vel?
Hvis hver af de ti dele har en lille omregningsfejl på bare 1 millimeter, så skrider hele dit projekt og det kommer til at passe sammen som en skrædder i helvede. Ti gange 1 millimeter giver en cm. Og så 20 blokke, som alle er 1 cm forkert. Plus stolper og kanter og lukkekant - begynder du at kunne se billedet nu?

Du skal ikke gå ned på udstyr, så i en quilters værktøjskasse bør der være linealer med inch-mål.

Jeg er rigtig glad for at bruge linealer fra Creative Grids. Det er jeg af flere grunde. Dels er tal og markeringer nemme at se. Dels er der skridsikre punkter på undersiden af linealen. Det gør, at den ligger fast, når du skærer. Du kan se BaliQuilts udvalg af linealer her. 

Der findes rigtig mange forskellige slags inch-linealer. Du skal finde den, som du kan lige at bruge. Og så huske at bruge den samme lineal til samme projekt. Ikke skifte undervejs. Det kan give fejl i målene. Lyder underligt, men det kan det altså.

Der er lige en ting mere, du skal vide om inch. Hvis du syer efter et mønster med inch, så skal du også sy med inch sømrum. Det giver næsten sig selv. at du ikke kan sy med 0,75 cm sømrum. Det er sømrummet på de fleste mønstre med mål i cm.

Du skal i stedet sy med inch. Der regnes som hovedregel med 1/4 inch sømrum i mønstre med inch. Du kan mærke målet op på din symaskine. Det kan du gøre med tusch eller tape. Jeg bruger en lille siliconestrimmel, som nemt kan tages af og på. Fordelen ved den er, at den ikke efterlader lim på maskinen. Den er en smule forhøjet, så stoffet glider langs med den frem til transportør og syfod. Du kan se tapen her. 

En anden ting du kan få til at hjælpe dig, når du syer inch. Det er en syfod med lige præcis det sømrum, som bruges ved inch. Nemlig 1/4 inch. Den kan købes til de fleste maskiner. Spørg hos din forhandler - jeg får mine syfødder hos Kyndbøl Symaskiner. Du kan se deres udvalg her. 

Nu er du udlært i inch og kan frit hoppe ombord i alle de skønne mønstre, som sys i inch. Rigtig god fornøjelse.

Glade hilsner
Laila
BaliQuilt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det er altid fantastisk dejligt at læse kommentarer. Skriv endelig en til mig. Du er meget velkommen til at skrive din blog- eller hjemmesideadresse på.

Du behøver ikke være medlem på Blogger, men kan kommentere som gæst. Skriv dit navn i kommentaren i stedet. Der er et faneblad med vejledning til det øverst på bloggen.