lørdag den 27. februar 2016

Hvilket udstyr skal jeg have, når jeg begynder at sy patchwork?

Du er lige begyndt at sy patchwork og er godt på vej til at falde helt i med alle os andre. Det vil sige, at du er kommet på stoffer, men det er ikke sundhedsskadeligt. Så fortsæt bare.

Men måske tænker du, hvad skal jeg egentlig have af udstyr for sådan at kunne komme godt i gang. Det vil jeg give dig et bud på her.

RULLESKÆRER
Allerførst skal du anskaffe dig en rulleskærer i god kvalitet. Det er et værktøj, som du skærer stoffer ud med. Quilterens "skruetrækker" - et håndtag og et skæreblad, som kan udskiftes. Skærebladet ganske tyndt metal, som er slebet skarpt og kan rulle og skære. Deraf navnet.

Det siger næsten sig selv, at skærebladet bliver sløvt med tiden. Så skærer det ikke så godt. Du skal bruge flere kræfter og kommer måske til at skære skævt. Skift det med et nyt skæreblad.
Undgå at køre over nåle med rulleskæreren, det giver et hak i bladet. Og det betyder, at der er et sted, hvor det ikke skærer stoffet over. Skift det med et nyt skæreblad.
Når du har skåret til et par projekter, så tænk over, om det er blevet sløvt. Skift det med et nyt.

Og det siger jeg ikke til dig, fordi jeg sælger dem. Men alene fordi værktøjet skal være i orden. Det giver for mange fejl ikke at have et skarpt blad og du bruger unødige kræfter. Endelig slider det også ekstra på din skæreplade, hvis rulleskærerens blad er slidt. Skærepladen kommer jeg til lige om lidt.

Rulleskærere fås i fire forskellige størrelser, 18, 28, 45 og 60 mm. Den mest brugte er 45 mm, det er den, du skal købe først. Med 60 mm kan du skære gennem flere lag stof og med de mindre kan du nemmere skære fx buer eller dele til applikationer. Men begynd med en rulleskærer med et 45 mm skæreblad.

Du kan se BaliQuilts udvalg af rulleskærere her. 






SKÆREPLADE
Du skærer stoffet ud til dit projekt ved først at stryge det, så der ikke er folder. Dernæst lægger du det på en skæreplade. Det er stiv fast gummiplade med markeringer i cm og inch. Der udover har skærepladen ofte vinkler tegnet på.
Du kan selvfølgelig også bare skære direkte på bordet, men det giver nogen grimme ridser og det kan på sigt ødelægge dit stof. (HAHA - kun ironisk ment)

Skærepladerne fås også i mange forskellige størrelser. De fås firkantede, runde og nogen kan rotere. Vi koncentrerer os her om de firkantede og de størrelser, som er mest nødvendige at begynde med som patchworker.

Hvis du har pladsen, så foretrækker jeg den helt store skæreplade, som måler ca 60 x 90 c
m. Det gør jeg, fordi du her kan lægge stoffet, så det kun er foldet en gang. Det giver færre fejl ved skærearbejdet, jo mindre du folder stoffet.
Skærepladen må ikke få dirkete sollys, den bliver blød, bøjer og det ikke rettes op. Den skal ligge fladt og altså uden direkte sol.
Har du ikke plads til, at den ligger fremme hele tiden, så kan du fx lægge den fladt under en seng. Det er ikke en god ide at stille den bag en dør, med mindre du har sørget for, at den bliver holdt fast og fladt, så den ikke bøjer.
Alternativt er næste størrelse ca. 45 x 60 cm.

Skærepladerne er selvhelende og skæreriller "heler sig selv" til en vis grad. Pladen bliver naturligvis også slidt efterhånden. Og et sløvt skæreblad kan slide unødigt på den, ligesom en slidt skæreplade også sløver skærepladen. Du kan forlænge levetiden på din skæreplade ved holde den ren for stoftrevler og mellemfoersrester. Brug en lille børste eller en opvredet klud. Og altså sørg for et skarpt skæreblad til din rulleskærer.

Du kan se BaliQuilts udvalg af skæreplader her. 






LINEAL
For at kunne skære lige strimler ud til dit projekt har du brug for en lineal. Her vil jeg anbefale dig to størrelser, men jeg vil også fortælle dig, hvilken du skal købe, hvis du kun vil begynde med en.
Linealer fås i mange størrelser, de har markeringer for hele, halve, kvarte inch eller cm og endda flere end det.
De er markeret med enten inch eller cm. Der er rigtig mange mønstre på internettet i inch, men mange følger sig mere sikre i cm. Jeg har skrevet et indlæg om inch, som fjerner magien ved det mål. Og ikke mindst åbner dine muligheder for mønstre til nærmest det uendelige.

Fælles for både cm og inch er, at jeg vil anbefale både en kort og en lang lineal. Den lange lineal kan nå over hele stofbredden uden, at du skal flytte på den. Det giver større sikkerhed for et korrekt mål, når du har skåret. Og den lille er god, når du efterfølgende skal skære strimlerne ud i mindre dele. Så er det lækkert ikke at skulle fægte rundt med den lange lineal.

Jeg har en 6½ x 12½" (den korte) og en 6½ x 24½" (den lange) og tilsvarende til cm. Nemlig en 16,5 x 31,5 cm (den korte) og en 16,5 x 61,5 cm (den lange).

Du kan se BaliQuilts udvalg af linealer her.







Jeg håber, du er blevet klogere på udstyret. Det er de mest grundlæggende dele, som du har brug til en start som ny patchworker. Men der findes SÅ meget lækkert og også fjollet udstyr. Du må finde din vej gennem udstyrsjunglen og forhåbentlig er du blevet klædt lidt på til første tur med indlægget her.

DEL gerne indlægget til andre, som kan have glæde af det. Der er en række små knapper nederst lige præcis til DELing.
Har du spørgsmål, så skriv en kommentar, send mig en mail eller ring.

Du finder mine oplysninger her. 

En sidste ting, som du skal huske:

"Du skal aldrig gå ned på udstyr".

Glade hilsner
Laila
BaliQuilt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det er altid fantastisk dejligt at læse kommentarer. Skriv endelig en til mig. Du er meget velkommen til at skrive din blog- eller hjemmesideadresse på.

Du behøver ikke være medlem på Blogger, men kan kommentere som gæst. Skriv dit navn i kommentaren i stedet. Der er et faneblad med vejledning til det øverst på bloggen.