onsdag den 14. august 2013

Gråtoner versus farver

Farver gør det hele, alt forandrer sig, når der vælges andre farver. Så de har en alt afgørende betydning for resultatet efter min mening. Mønsteret er også vigtigt, men farverne mener jeg, ligger nummer et.

Jeg har prøvet at erstatte farverne i bordløberen her med gråtoner, så du måske nemmere kan se, hvad jeg mener. Og måske får færten af at evne at skifte ud, når du ser en flot quilt, som måske ikke lige er dine farver. Kan du lide mønster og opbygning, så skifter du farverne til dem, du elsker.

Mange oplever, at et mønster i en butik er syet op i de flotteste farver (selvfølgelig) og de er udsolgt. Når der købes stoffer, kan de i 99 % tilfælde IKKE genbestilles. Det stiller krav til både butik og dig om at kunne bytte med andre lige så flotte stoffer.

Bordløberen her er et færdigt design fra EQ7 og den er perfekt til mig, som elsker blå. Den er også forholdsvis nem at se identificere lys, mørk og mellem farver på. Kig godt på den.

Her har jeg fjernet stofferne og erstattet med gråtoner, det kan du i EQ7. Har du ikke programmet, så tag et billede og udskriv det i gråtoner. Du kan slå farven fra på din printer under egenskaber. Husk bare at sætte dem til igen, ellers kan det godt være, du bliver skuffet næste gang, du skriver ud.

En anden fordel ved at kigge på gråtoner, er at du "glemmer" stofferne lidt. Glemmer de flotte stoffer, som du ikke har eller kan få. I stedet har du fokus på toner og lys, mellem og mørk.

Jeg har i anledning af månedens leg med farver, som er bordeaux, designet en løber med bordeaux og lilla. Har du indsendt dit bidrag? Eller set de mange flotte? KLIK HER for at se dem. 

Jeg håber, du blev lidt klogere og har lyst til at afprøve mønstre, som ikke i første omgang har DINE farver.

3 kommentarer:

  1. Hej Laila
    Ja, det er helt utroligt hvad farver kan gøre - og det er helt rigtigt som du siger, at når man ser et smukt mønster, så skal man forstille sig det i de farver/stoffer man bedst kan lide.....man er nemlig tilbøjelig til bare at blade videre i bøgerne uden at se rigtigt på de enkelte mønstre når de har nogle farver man ikke bryder sig om.......dit eksempel er godt sat op :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Tina. Godt at du kan forstå, hvad jeg skriver.

      Slet
  2. Hej Laila. Jo,det er vildt, hvad farver gør. Gode eksempler, god forklaring. Hilsen Jane

    SvarSlet

Det er altid fantastisk dejligt at læse kommentarer. Skriv endelig en til mig. Du er meget velkommen til at skrive din blog- eller hjemmesideadresse på.

Du behøver ikke være medlem på Blogger, men kan kommentere som gæst. Skriv dit navn i kommentaren i stedet. Der er et faneblad med vejledning til det øverst på bloggen.