torsdag den 11. april 2013

En lille forårsblok

Der er så mange flotte blokke i EQ og nogen af dem består i virkeligheden af fire små blokke.

Jeg har fundet et par stykker, som jeg synes kunne blive til de fineste kaffeservietter.

Den ene er her og den er netop delt i fire små blokke. Det hjælper mig til at regne ud, hvordan den kunne skæres og sys. EQ har over 500 forskellige blokke og mange layout på quilts, dækkeserivetter, løbere og vægophæng. Men der står ikke, hvordan det skal sys.

Jeg prøver lige med en mulig måde at dele blokken her op på. Den kan nemt deles i fire små blokke, det kan du godt se, ikk?


Denne lille del består så af tre dele.

  1. En stor lys trekant ind mod midten
  2. En lille spids trekant bestående af en grøn og en lilla del.
  3. Og en "blomst" skabt af en en stor trekant, to mellem lyse trekanter, to små lyse trekanter, og fire paralellogrammer. 
Blokken er nu delt op, delene til 1 og 2 kan skæres ud og sys sammen uden problemer. Sidste del er lidt vanskeligere. Delene kan tegnes op efter en skabelon eller der kan skæres til den grønne trekant og sys en lilla strimmel på den. Derefter skæres den til. Sy de tre dele sammen, så er der fire små blokke. sy dem sammen to og to. Sy til sidst dem sammen og blokken er færdig. Kant på og der er en fin kaffeserviet eller sy flere blokke til en løber.....

Jeg vil lige kigge på, hvordan målene på delene bliver, når blokken måler 10" som nu. Kan du ikke vente, så kan du hente skabelon til delene ved at klikke her. 

Men skriv gerne en kommentar, kan du forstå min forklaring, synes om blokken, har du forslag til forbedringer, har du lyst til at jeg viser, hvordan den sys????

6 kommentarer:

  1. Hej Laila. Hvor er det dejligt, at du gider lege med EQ og give dem videre som skønne modeller, som også os uden dette skønne redskab ( EQ ) kan få fornøjelse af dem. Jeg syntes den er spændende og flot den du her viser. Den kan bruges på mange forskellige måder - og ja, det er nemt at se, hvordan alle del-blokkene sættes sammen til en større sammenhængende blok. Tak for dine dejlige tiltag - de er givtige og pragtfulde.

    Bedste hilsner Mona Elmgreen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mona. Det er skønt at kunne dele og jeg nyder det!

      Slet
  2. Hej Laila.

    Vis endelig alt, hvad du finder på, det er spændende. Blokken er vældig sød, jeg kan lige se den i forårsfarver.

    Hilsen
    Ingelise

    SvarSlet
    Svar
    1. Forårsfarver. Ja, der vil den sikkert også være flot.

      Slet
  3. Hej Laila, tak for en skøn blog. Tak for, at du gider give dine gode ideer videre. Jeg glæder mig, hver gang, du sender et nyhedsbrev.
    Vh Lissy, Vodskov

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de pæne ord. Jeg nyder det meget.

      Slet

Det er altid fantastisk dejligt at læse kommentarer. Skriv endelig en til mig. Du er meget velkommen til at skrive din blog- eller hjemmesideadresse på.

Du behøver ikke være medlem på Blogger, men kan kommentere som gæst. Skriv dit navn i kommentaren i stedet. Der er et faneblad med vejledning til det øverst på bloggen.