mandag den 20. februar 2017

Halve hexagoner hitter - sådan syer du dem til en fin twistet sekskant

Tre halve sekskanter bliver til en trekant. Seks trekanter bliver til en sekskant. Helt perfekt til at sy de fineste kaffeservietter.



Jeg syede fire sekskanter - blokke - kaffeservietter som de viste af fem fatquarter, der fik jeg også til bagsiderne. Som ikke blev syet af et helt stykke, men to halve af de forskellige fatquarter.

Mine halve sekskanter skar jeg med Accuquilt GO skæremaskine, dejlig nemt. Hurtigt og fuldstændig præcist. Jeg har brugt skabelon nummer 55165 med tre forskellige størrelser. Det er den største af dem med en sidelængde på 2", som jeg har brugt.

Kommer du i butikken, så kan du låne maskinen og skære stoffet ud. Stoffet skal du købe hos mig.

Færdig mål på servietten er ca 35 cm i bredden og lidt mindre i højden.

Har du ikke en Accuquilt skæremaskine eller mulighed for at kigge forbi. Så kan du også bruge forskellige linealer til at skære dem med.

Hexagon Trim Tool fra Creative Grids skærer hele sekskanter (og halve) i tre forskellige størrelser. Også en 2" som jeg har brugt til servietterne.

Missouri Star Quilt Company har to forskellige linealer til halve sekskanter. En lille som passer til Charmpacks med 5" kvadrater og en stor til Layer Cakes med 10" kvadrater. Den mindste er passende til kaffeservietterne her.

Endelig kan du naturligvis også sy dem over pap. Der vælger du en sekskant på 5 cm og deler den på midten. Så vil servietten blive lidt mindre end den, jeg har syet. Der findes også en akrylskabelon til sekskanten. Skal du skære halve sekskanter med den, så tegner du en streg med whiteboard tusch, et sømrum over midten på skabelonen.

Og hvordan syer man dem så? - tænker du måske. Det kommer vi til nu. Tre halve sekskanter syet sammen, det giver en y-søm. Frygtet af mange, men nem når først du har fanget fidusen. Tænk på børnesangen, hvor de kommes i den sorte gryde. "Første gang, så lader vi ham gå, anden gang så lige så, men tredie gang - så tager vi ham og putter ham i gryden". Volapyk, nej da. Jeg forklarer nærmere.


Sy to halve sekskanter sammen. Husk "første gang, så lader vi ham gå". Så du syer udefra og mod midten til sømrummet. Slut.

Læg sidste halve sekskant på, "Anden gang lige så" Sy sømmen udefra og til sømrummet. Slut.

Fold nu sekskanterne, så du har ret mod ret på den sidste søm. "Tredie gang, så tager vi ham..." Og du syer hele sømmen. Voila. En perfekt y-søm - fordi tre sømme mødes og det danner et Y. Måske ikke perfekt første eller anden gang. Men så kommer det. Øvelse gør mester.


Sy tre trekanter sammen til en halv sekskant. Og du har halvdelen af servietten. 


Sy en halvdel mere og sy dem sammen. Værs'go den dame - du har syet en hel kaffeserviet.

Rigtig god fornøjelse med servietterne, husk du er velkommen til at dele. Der er knapper til det lige her under.

Vejledningen er til dig og alle du kender, bare ikke til videresalg. Billeder og tekst tilhører mig, så den må du ikke bruge andre steder.

Glade hilsner
Laila
BaliQuilt


2 kommentarer:

  1. Gæst Det var smart jeg glæder mig til at prøve
    Mvh Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Rigtig god fornøjelse med det, og send endelig et billede, når du har syet dem.
      Glade hilsner
      Laila
      BaliQuilt

      Slet

Det er altid fantastisk dejligt at læse kommentarer. Skriv endelig en til mig. Du er meget velkommen til at skrive din blog- eller hjemmesideadresse på.

Du behøver ikke være medlem på Blogger, men kan kommentere som gæst. Skriv dit navn i kommentaren i stedet. Der er et faneblad med vejledning til det øverst på bloggen.