søndag den 11. maj 2014

Tørklæde

Tørklæde-dillen har raset et stykke tid, jeg har set flotte tørklæder på facebook og i virkeligheden. Kunder som har syet et eller flere og alle er begejstrede. Det er de, fordi det er nemt og hurtigt at sy. Det kræver kun tre fatquarter.

Og du får et flot resultat, fordi du selvfølgelig har tre af lækreste fatquarter til projektet. Dem du aller bedst kan lide. Så kan resultatet kun blive fantastisk.

Mange har spurgt til fremgangsmåden, fordi det gratis mønster er på engelsk. Derfor får du i dette indlæg vist, hvordan du syr dit tørklæde.

Materialer: Tre fatquarter.

Sådan gør du:

1.

Læg stofferne oven på hinanden og skær først ægkanten af. Den skal ikke bruges, den er for tyk.

Skær derefter stofferne rent, så de er lige lange og lige brede.

En dansk fatquarter er som regel ca. 50 x 55 cm.

Men da stofferne er mellem 110 - 112 cm brede, kan der være forskel.




2.

Sy de tre fatquarter sammen ret mod ret på den smalle led.

Du har nu et langt stykke på ca. cm.

Pres sømmene til hver sin side.








3.

Fold stykket ret mod ret på den smalle led.

Sy sammen hele vejen hen ad de tre fatqarter.

Du har nu et langt rør.








4.

Stik armen ind i røret.

Tag fat i den anden ende.

Træk den med gennem røret, men ikke hele vejen igennem.







5.

Læg de to ender af røret, så sømmene er ud for hinanden.

Sæt nåle i.









6.

Sy sammen hele vejen rundt på nær en lille åbning til at vende igennem.
















7.

Vend tørklædet gennem den lille åbning.

Sy åbningen sammen med små sting i hånden eller på maskine.

Hvis du lægger det fladt ned, kan du sy i hånden, så sømmen ikke kan ses.

Men det er helt op til dig.







Tørklædet er nu færdig og klar til dig eller måske til en gave ;)





12 kommentarer:

  1. Hvor fint :-) jeg bliver helt inspireret til at prøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. jamen, kom du bare i sving, Kirsten.

      Slet
  2. Tak Laila, jeg bliver da helt fristet, til at prøve, selvom jeg ikke går med tørklæder.
    Hilsen Esther

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan havde jeg det også, Esther. Det er bare så sjovt, jeg har små samlinger af tre fatquarter liggende, som lige kunne passe sammen til et mere.

      Slet
  3. Hej Laila!

    Jeg har da tænkt mig at sy et par stykker.

    Min nakke er ikke så glad for aircondition i bil og evt. bus/fly, så der har jeg altid tørklæde på.

    Det er jo så simpelt, så selv jeg kan finde ud af det - smiler.

    Hilsen
    Ingelise

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er de da bare helt perfekte. Nogen har syet en ekstra fatquarter eller en halv på, for at få dem længere. Men jeg kan godt lidt længden, som den er.

      Slet
  4. Jeg tror, jeg vil sy mig et par stykker. Det er jo super nemt - smiler.

    Hilsen
    Ingelise

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er sørme bare at komme i sving. Smiler

      Slet
  5. Sejt! Nu fik jeg udvidet mit syn på samlingen af FQ! Man kan sy et stilfuldt eller sjovt tørklæde, lige som man nu har brug for eller lyst til, tak, Laila! Mange hilsner Inger

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er SÅ sejt, Inger og du bliver mere vild med det, når du har prøvet, hvor hurtigt, det rent faktisk er at sy.

      Slet
  6. Tak for inspiration. Liselotte

    SvarSlet

Det er altid fantastisk dejligt at læse kommentarer. Skriv endelig en til mig. Du er meget velkommen til at skrive din blog- eller hjemmesideadresse på.

Du behøver ikke være medlem på Blogger, men kan kommentere som gæst. Skriv dit navn i kommentaren i stedet. Der er et faneblad med vejledning til det øverst på bloggen.