onsdag den 26. februar 2014

Hvad har fars med en quilt at gøre?

For ikke så længe siden begyndte jeg på et nyt projekt - et kaleidoskop. Teknikken så sjov ud, måske svær, men meget interessant. Der blev syet paneler og skåret ud og hængt op. Ja, du har måske set de billeder, jeg har lagt op.

Hm, jeg syede halvdelen af quilten sammen og den var ikke lige. Det var for meget til at kunne lade det passere. Første redningsforsøg blev at rykke skabelonen, så der var sømrum nok og så blev den færdige bare lidt mindre. Det lød godt og jeg gik frisk til arbejdet. Men ak, hver del skal også skæres spejlvendt og så var det n umulig opgave at få strimlerne til at ligge helt rigtigt. Hvis jeg gjorde det, ville det være så stort et arbejde at der først blev plads og tid til nye projekt om flere år, var min vurdering. Æv.

Beslutningen blev, at jeg bruger ikke mere tid på at rette op og hvad så?
Jo, hvad gør slagteren, når flæskestegen ikke blev solgt? Han skærer koteletter af den og derefter fars. Alt bliver udnyttet, så delene til min kaleidoskop skulle ikke gå til spilde. De blev lagt på accuquilt og skåret til "apple core" - æblskrog og syet sammen til en smuk løber blandet med ensfarvet sort.

Det er så enkelt at sy æbleskrogene sammen, de er skåret helt præcist og så er der endda pasmærker, hvor de skal mødes. Læg dem ovenpå hinanden og hold resten til efterhånden, som der sys. Ja, så glemte jeg helt, at jeg faktisk har købt en trykfod til kurver. Den kunne da nok gøre det fuldstændig smertefrit, selvom det nu ikke gjorde ondt på den måde heller.....

8 kommentarer:

  1. Jeg har planer om en sådan kalejdoskop, så det vil glæde mig, at kunne gøre brug af dine erfaringer, når jeg kommer så langt. Det er ellers et fint rednings projekt.
    Hilsen Esther

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Esther. Måske vi skal følges ad med kaleidoskopet. Det kunne blive et web-projekt...

      Slet
  2. Glæder mig til at høre mere om de kalejdoskoper.. smiler. Og hvor er den flot din løber. NU må jeg altså se at komme igang med min accuquilt. God arbejdslyst
    Hilsen Gitte M

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gitte. Ja, du skal da se at komme i gang med at bruge den.... Knus

      Slet
  3. Ja, det vil jeg også sige, den redede, du godt. Jeg er vild med æbleskrog, har desværre ikke skabelonen. Og nej, det var ikke en pude, men en dug, til et lille spisebord. Jeg tror, det var Bodil, der viste, det med spejlene. Jane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg brugte ikke spejle, men princippet er måske det samme. De kunne da fint være brugt til at se, hvordan delene ville se ud.

      Slet
  4. Hej Laila! Sådan skal den steg skæres! Det var da noget af et (rednings)projekt, flot! Jeg må tilstå, at jeg nok ville "komme til" at kassere hele molevitten på et tidspunkt, når det havde ligget længe nok på ufo-lageret. Jeg beundrer din tålmodighed! Mange hilsner Inger

    SvarSlet
  5. Hej Laila

    Imponerende så kreativ du er - hvor får du dog den slags idéer fra ? - den er blevet utrolig flot.......godt gået :o)

    Knuz
    Tina

    SvarSlet

Det er altid fantastisk dejligt at læse kommentarer. Skriv endelig en til mig. Du er meget velkommen til at skrive din blog- eller hjemmesideadresse på.

Du behøver ikke være medlem på Blogger, men kan kommentere som gæst. Skriv dit navn i kommentaren i stedet. Der er et faneblad med vejledning til det øverst på bloggen.