fredag den 23. november 2012

Quiltersjov - 23. november

Velkommen til en ny omgang quiltersjov, det er fredag og weekenden er begyndt. Jeg skal finde en vinder blandt jeres spændende kommentarer.

Jeg siger stort tillykke til Bettina Herskind, send mig en mail, så får du et gavekort på 125 kr til BaliQuilt. Kontakt mig senest næste fredag kl. 18.00

Ugens quiltersjov er et måske lidt svært puslespil, men du kan nok klare det alligevel. ;) Det er en af de flotte quilts, som kan skæres ved hjælp af Accuquilt. Uha, der er lige pakket seks store kasser op der fra og der er flere på vej. Næsten som juleaften.



Læg puslepillet, hvis du har lyst, det er KUN for sjov.

For nylig mistede vi en af de helt store quiltekunstnere her hjemme Solveig Refslund, hende vil jeg og sikkert også mange af jer huske meget længe. Hun var en utrolig dygtig quilter og en dejlig person. Festival of Quilts er en begivenhed, som jeg aldrig vil glemme. En overvældende udstilling med utrolig mange smukke quilts. Men hvis jeg skal nævne en enkeltstående quilt, som aldrig udviskes i min erindring, så bliver det vinderen blandt chokoladequilts i Irland denne sommer. Den er på billedet her til venstre, klik på det og se det i større format, så ved du, hvad jeg mener.  Vi er nået til ugens quilterfilosofiske ?


Hvis du skal nævne en person, quilt, teknik eller begivenhed indenfor quilt og patchwork, som DU aldrig vil glemme - hvad, hvem eller hvor vil du så huske på ?
Skriv din kommentar senest næste fredag kl. 18.00 , så er du med i ugens lodtrækning om et gavekort på 125 kr. til BaliQuilt.
Du må nævne en person, et sted, en quilt eller alle tre, hvis du har lyst.

Rigtig god weekend og husk det er kun for sjov.

21 kommentarer:

  1. Hvad så, Tina, nu er der gået fire minutter og du har ikke skrevet endnu ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. ....rolig nu, jeg er på banen....hehehehe :o)

      Slet
  2. Hej Laila
    Altså, nu har jeg jo kun syet patchwork i knapt 2 år, så jeg kender ikke til så mange personer, teknikker, begivenheder endnu, men det kommer. Af personer kan nævnes bl.a Hanne Wellendorpf - jeg er meget imponeret af bl.a hendes kreativitet og farvesammensætning......en anden person er dig - jeg er imponeret over din evigt sprudlende energi, engagement og initiativitet og ikke mindst din gæstfrihed :o)- det er altid skønt at komme på besøg hos dig og man finder hurtigt en undskyldning for bare lige at kigge forbi :o). Af begivenheder kan bl.a nævnes de årlige træf som jeg kun har oplevet 2 af - de er meget inspirende :o). Til sidst vil jeg nævne de historiske quilts som jeg er dybt facineret af og aldrig bliver træt af at kigge på og læse om :o).
    God weekend....
    Mange hilsener fra Tina

    SvarSlet
  3. Hej Laila.

    Hvis jeg skal nævne en person, så er det en gl. arbejds kollega Inger, som lærte mig at sy patchwork. Og stedet hedder Gærum en lille by oppe ved Frederikshavn.
    Ny teknik hedder SY PÅ AMERIKANSK som jeg har anvendt til The Farmers WIfe.
    Hilsen Birthe

    SvarSlet
  4. Kaffe Fassett selvfølgelig, at alt er tilladt, men her tæt på Susanne Knudsen, som kan sætte gang i enhver :-)
    Mvh.
    Kristina Hyldevang-Otto

    SvarSlet
  5. Jeg har kun syet i tre år, så jeg har heller ikke mødt nogle af de store navne.
    I alt fald ingen der har betydet noget for mit patchworkliv.
    Derimod hor Esther, Annelise og Gitte givet mig en kæmpe hjælp.
    Så de tre er mine idoler.
    God weekend
    Hilsen Kirsten

    SvarSlet
  6. Jeg kan ikke sige, at jeg har nogle idoler, men den dame, du viste på en video for nogle måneder siden, glemmer jeg ikke så let. Jeg tror, at hun var fransk og sad og quiltede på et kæmpetæppe med de flotteste perfekte mønstre.
    Hilsen Anne-Lise

    SvarSlet
  7. Jeg vil fremhæve underviseren på det første patchworkkursus jeg var på. Det er Inger Helene Jensen. Hun gav mig gnisten til at fortsætte og ingenting er umuligt for Inger Helene. Har man lavet noget skidt, har hun altid et forslag til, hvordan det så kan laves. Jeg har syet et par år nu, og er rigtig glad for det.
    Hilsen
    Birgit Stensgaard

    SvarSlet
  8. En af mine største patchwork-oplevelser var et kursus i farvelære med Bettina Andersen. Det vendte helt op og ned på alt det, vi kursister, havde troet på.
    Ingen farvecirkel og kontraster - ingen regler overhovedet. Vi skulle bare vælge et billede fra et rejsekatalog, og så finde små stof-stykker og lime på papir i samme farver og samme forhold, som på billedet. Nogle af kursisterne blev totalt frustrerede og gik helt i sort. Jeg syntes det var sjovt og befriende. Det beviste virkelig, at farver, som man normalt ikke ville sætte sammen i patchwork, gik fint i spænd - nøjagtig lige som i naturen. Det handler mere om fordeling og komposition af farverne. En rigtig øjen-åbner, i hvert fald for mig.

    SvarSlet
  9. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  10. D. 1. dec. er det et år siden, jeg startede med at sy patchwork. Det første arbejde var Hannes Jule DHD, som jeg fandt, da jeg søgte inspiration på nettet til at starte med at sy patchwork. Så en snak med Hanne Bech pr. tlf. og en lille en lille stofpakke satte gang i patchworksyningen, og et nyt netværk af meget kreative damer både på nettet og i flere sygrupper

    SvarSlet
    Svar
    1. Tillykke, du er ugens vinder. Kontakt mig senest næste fredag kl. 18.00, så jeg kan sende et gavekort til dig.

      Slet
  11. Alså nogle berømtheder har jeg ik mødt, men 15 "gamle" piger jaaa den ældste er da oppe i firserne dem syr jeg sammen med hver tirsdag i Munkebo. Er der et eller andet man er i tvil om kommer der lige et prøv sådanne, eller jeg gør sådanne så måske....Se det er ugens lyspunkt at ska sy der om tirsdagen.
    Hilsen mona sørensen

    SvarSlet
  12. Jeg går i øjeblikket på kursus i teknikker, og det er det bedste jeg har gjort længe, nu kan jeg sy firkanter sammen uden de drejer( 4 patch og ninepatch )og sy trekanter og meget mere og det er da bare guld vær når man skal sy på maskine.

    God weekend

    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  13. Anne Nyvang Christiansen25. november 2012 kl. 18.09

    En af mine første "møder" med patchworkverdenen, var et foredrag og efterfølgende kursus med Rita Mortensen i 1995. Jeg var helt solgt - og er det stadig. Hun er en fantastisk kunstner og håndværker.
    I 1995 var der ligeledes en udstilling på Københavns Rådhus - der var en Storm at see - quilt, som jeg aldrig glemmer. Helt vidunderlig. Man kunne blive ved med at se på den - og finde "nye veje" .........
    Men hvor er der også mange, mange andre fænomonale oplevelser !!!
    God syuge til alle.
    Kh. Anne.

    SvarSlet
  14. Hej Laila,

    Ja det var en svær en denne uge. Men en begivenhed jeg nok aldrig vil glemme helt er min tur til Nordisk træf i Ålborg. Der var simpelthen så mange smukke projekter. Lavet af mange dygtige kvinder fra hele norden. Og alle butikkerne var der, hvor man normalt kun besøger halvdelen på nettet var det dejligt at sætte ansigt på og få snakket med de forskellige indehavere. Jeg nød også snakken på kryds og tværs med andre patchworkere.
    Knus fra Winnie

    SvarSlet
  15. Hej Laila
    Jeg har 4 jeg beundre og det er Lone fra Kastanja, Hanne fra Hannes patchwork og så dig for i har virkelig gjort meget for at sætte mig igang med patchwork. Jeres tålmodighed med at finde stof og gode råd. Og så er der Jane Sand som jeg lige nu går på kursus hos. Der har jeg virkelig lært mange nye ting.
    Hilsen
    Gitte M

    SvarSlet
  16. Mit sjoveste projeckt var da jeg syede et rejsetæppe fra vores fantastiske tur Bali

    Jeg kom billeder ind i tæppet, og brugte forskellige mønstre, så det lignede foto lommer
    Free Stylede palmer og andet fra Bali.Malede med stoffarver og satte små perler på som kokosnødder:):)
    Og til sidst satte jeg en kant på fra min Border Workbook
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  17. En person som jeg husker er min sylærer tilbage i ungdomsskolen, hun havde været en tur i USA og lære patchwork, kom hjem og viste os resultatet, så var jeg solgt........ :-)

    SvarSlet
  18. Der er 2 personer, der har inspireret mig og det er Carol Doak (paperpiecing) og så Jinny Beyer - hendes tæpper og farve sammensætning kan jeg rigtig godt lide.

    SvarSlet

Det er altid fantastisk dejligt at læse kommentarer. Skriv endelig en til mig. Du er meget velkommen til at skrive din blog- eller hjemmesideadresse på.

Du behøver ikke være medlem på Blogger, men kan kommentere som gæst. Skriv dit navn i kommentaren i stedet. Der er et faneblad med vejledning til det øverst på bloggen.